هنر به مثابه برون شو از گشتل تکنولوژی
نویسندگان
چکیده
در مقاله «پرسش از تکنولوژی» هایدگر مدعی می شود که هنر نیرویی منجی است که ما را از تکنولوژی نجات می دهد، اما اینکه چگونه و بر چه مبنایی امری همچون هنر می تواند نیروی منجی از تکنولوژی باشد، در آن مقاله مکتوم می ماند. مقاله متأخر از بسیاری آثار دیگر هایدگر است که با موضوع مرتبط هستند؛ آثاری مانند «سرچشمه اثر هنری»، «درس گفتارهای نیچه»، «افادات به فلسفه»، «ساختن سکنا گزیدن اندیشیدن» و... شاید به دلیل همین تأخّر و توضیح بنیادهای تکنولوژی و هنر در آثار پیشین است که هایدگر از توضیح جزئیات نسبت بین این دو در مقاله «پرسش از تکنولوژی» صرف نظر کرده است. واقع آن است که بازسازیِ نسبت هنر و تکنولوژی بدون تأمل در بیشتر آثار پس از چرخش هایدگر ناممکن می نماید. مقاله پیش رو کوششی در جهت چنین بازسازی ای است. در این مقاله نسبت هنر و تکنولوژی از دیدگاه هایدگر در دو جهت قرابت ماهوی در عین تفاوت بنیادین تأمل و بازسازی می شود.
منابع مشابه
هنر بهمثابه برونشو از گشتل تکنولوژی
در مقاله «پرسش از تکنولوژی» هایدگر مدعی میشود که هنر نیرویی منجی است که ما را از تکنولوژی نجات میدهد، اما اینکه چگونه و بر چه مبنایی امری همچون هنر میتواند نیروی منجی از تکنولوژی باشد، در آن مقاله مکتوم میماند. مقاله متأخر از بسیاری آثار دیگر هایدگر است که با موضوع مرتبط هستند؛ آثاری مانند «سرچشمه اثر هنری»، «درسگفتارهای نیچه»، «افادات به فلسفه»، «ساختن سکنا گزیدن اندیشیدن» و... شاید به ...
متن کاملسهروردی به مثابه هنر-دانشمند سینوی
شیخ شهاب الدین سهروردی موسس حکمت اشراق، در رساله های متعدد داستانی، دیدگاه های خویش را به زبان هنر، رمز و نماد بیان کرده است. لذا او را هنر-دانشمند می نامیم. بررسی این نمادسازی ها نشان می دهد که سهروردی در زبان سمبلیک، روی آوردی سینوی دارد. این روی آورد در سه مساله اساسی فلسفی قابل بررسی است: حواس ادراکی، مساله صدور، و کیهان شناسی. در مساله ادراکات، ده حس ظاهری و باطنی توسط ده برج، ده بند...
متن کاملزیباشناسی فضای عمومی؛ هنر به مثابه ابزار
امروزه، خروج هنر از حوزه زیباشناسی، همگانی و حتی جهانی شده است. هنر، به هر صورتی که باشد، «ابزار» نمایش پروژههای توسعه شهری و سرزمینی شده و از طریق واردکردن هنرمندان در عرصه فرهنگ، به اجتماع نظم داده است. اگرچه هنر نقشی جذاب در جهت جلب خیل مردم و سرمایهگذاران ایفا میکند، اما در مقابل، سرزمین، شهر و فضای عمومی توسط هنر تغییر شکل مییابند، در ارتباط ملموس با هنر عمومی، زمینهای یا «در محل»، حا...
متن کاملچاپ دستی به مثابه هنر
چاپ دستی یکی از تکنی کهای رایج برای تکثیر آثار هنری محسوب م یشود. چاپ دستی به گون ههای متفاوتی تقسیم م یشود که از آن میان م یتوان از چاپ گود، چاپ برجسته، چاپ ه مسطح، چاپ سیلک و ... نام برد. محدودیت منابع نظری و ابزار کار این تکنیک در ایران باعث شده تا در سا لهای اخیر هنرمندان چاپچی ایرانی دست به بازتولید این تکنیک بزنند. کتاب چاپ دستی- تکنی کهای سنتی و معاصر از آ ندی آرسی هیوز و هب ورنون موریس ...
متن کاملفضای جغرافیایی، رسانه های ارتباطی انبوه و گشتل تکنولوژی
این مقاله به دنبال تبیین هرمنوتیکی (بینامتنی) تأثیر بازنماییهای رسانهای در دگرگونیهای فضایی است؛ از این رو هستیهای فضایی نوینی را میکاود که به نوعی مدلول این ارتباط است. در دوران پسامدرن، رسانهها درواقع کنشگران اصلی در هویتبخشی و تفسیر موضوعات محیطی هستند و با توجه به تکثر هویتها و چندگانگی تجربة فضایی ما با دیکتههای فضایی که ریشه در انگارههای مطلقگرایانه و اقلیدسی از فضا دارند زند...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
روش شناسی علوم انسانیجلد ۲۱، شماره ۸۵، صفحات ۴۷-۶۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023